zondag 30 december 2012

Werkconcept Critical Skills in stukjes; deel 1.


Het misverstand over de vaardigheden van de 21e eeuw en Critical Skills.

 Misverstand:  Veel mensen denken dat het Werkconcept Critical Skills enkel gaat over de vaardigheden van de 21e eeuw.
Dat is dus niet zo. De vaardigheden van de 21e eeuw vormen zeker een onderdeel van het werkconcept maar zijn nadrukkelijk geïntegreerd  in het totaal van kennis, vaardigheden ,waarden en houding (attitude) die van belang zijn, ook in de 21e eeuw.
Het geheel  maakt dus het werkconcept Critical Skills.

 
Echter…het werkconcept maakt wel gebruik van vaardigheden, van skills die in het hier en nu, in de 21e eeuw van belang zijn.

We haken daarbij aan bij het Kader van Partnership for 21st Century Skills omdat:.
“Het kader biedt een holistische kijk op de 21ste eeuw onderwijzen en leren dat een focus op 21e eeuw leerlingresultaten (een mix van specifieke vaardigheden, inhoudelijke kennis, expertise en geletterdheid) combineert met innovatieve systemen om studenten te helpen beheersen van de vereiste multidimensionale vaardigheden van hen in de 21e eeuw.

De belangrijkste elementen van de 21e eeuw het leren zijn vertegenwoordigd in de grafische en beschrijvingen hieronder. De grafische weergave vertegenwoordigt zowel 21st century skills leerlingresultaten (zoals weergegeven door de bogen van de regenboog) en 21st century skills ondersteunende systemen (zoals weergegeven door de zwembaden aan de onderkant). “
Opmerking:

Zie voor afbeelding: http://www.p21.org/overview 
Volgens een enquête onder  volgers op Twitter (lesgevenden in primair-, voortgezet-, beroepsonderwijs en het HBO) verkoos men dit kader  boven enig ander model.

 
Het misverstand weggepoetst!
En dan!
Het werkconcept Critical Skills heeft een toevoeging waardoor het belang van leren en onderwijzen, voor lesgevenden en leerlingen in relatie met zichzelf, de ander en de maatschappij betekenisvol is!

 
Het werkconcept gaat nadrukkelijk uit van waarden en attituden zoals verantwoordelijkheid en etisch besef, leiderschap en autonomie. Daar wordt samen met de leerlingen aan gewerkt en concreet in de praktijk gebracht.

 
Waarden en attituden leggen ook de verbinding met onderwerpen zoals de wijsgerige pedagogiek, filosofisch denken, cultuur, maatschappelijke beschouwing.
Het fundament van het Werkconcept Critical Skills waar het gaat om opvattingen over de mens, menselijke ontwikkeling, maatschappij, leidend naar essentieel leren en onderwijzen op basis van het Werkconcept Critical Skills!   
Website: www.criticalskills.nl

ELS
December 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen