vrijdag 16 maart 2012

Ervaringen met een Leeractiviteit

Ervaringen met de leeractiviteit: Wat hoor ik, wat zie ik en ook: wat voel ik!
door Patricia Kruithof.
Dank je wel Patricia voor het uitproberen van deze leeractiviteit en het met ons delen van je ervaringen.

PRAKTIJKTOOL WERKCONCEPT CRITICAL SKILLS: WAT ZIE IK, HOOR  IK, EN OOK: WAT VOEL IK
De focus van groep…. voor vandaag is…………………………………………………………………………………………….

Wat zie je dan
Wat hoor je dan?
Wat voel je dan?





Nou ja, je kunt natuurlijk ook een digitale MindMap maken






Of een filmpje





Een digitaal prikbord is ook niet gek…

Bijvoorbeeld:
Bepaal aan het begin van de dag samen met de kinderen waar je vandaag op gaat letten.
Voorbeelden: wat zie je ,hoor je, voel je bij luisteren,  aankijken,  antwoord geven, ermee eens zijn,………,…………

Vul samen met de kinderen het schema in.

Je kunt het schema ook overbrengen op een flap en die ophangen.

Gedurende de dag kunnen de leerlingen zelf aanvullen.

Tenminste 3x op een dag de ervaringen van de kinderen bespreken aan de hand van het ingevulde schema J. 

En:
Je kunt natuurlijk ook ICT-tools inzetten.
Mooi is de toevoeging: en wat voel je...
Een leeractiviteit eigenlijk voor alle leeftijden!

Evaluatie.
Wat het heeft deze leeractiviteit  opgeleverd voor uw leerlingen en wat voor u als leraar?

Wat de leeractiviteit heeft opgeleverd voor de leerlingen van Patricia Kruithof, leerkracht groep 3 en voor haar zelf!
Ik heb de leeractiviteit uitgeprobeerd in de klas.
Het is heel goed om een regel centraal te stellen op een dag.
De kinderen letten er dan beter op en het is goed om het op deze wijze weer op te frissen.
In groep 3 werkt het alleen nog niet aan het begin van het schooljaar om het schriftelijk te doen. Ze kunnen het schema nog niet zelf aanvullen.
Wel heb ik het met de kinderen mondeling gedaan. Ze kunnen best duidelijk vertellen wat zie je dan en wat hoor je dan, maar wat voel je dan vinden ze nog lastig te verwoorden.

Mooie vragen om over in gesprek te gaan zijn: wat gebeurt er als het lukt en wat als het niet lukt wat we ons hebben voorgenomen. Wat zie je, hoor je, voel je, dan? Of Wat zien we, horen we, voelen we, dan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten