In het onderwijs in Nederland zal waarschijnlijk, ik ben voorzichtig, iedere school gebruik maken van ICT-middelen zoals computers en digiborden met software die vaak de methodes van uitgeverijen ondersteunen.
Met hier en daar de inzet van Social Media zoals Facebook en Twitter als rijzende sterren.
Opvallend is wel dat tijdens de gesprekken over Social Media nauwelijks
wordt gesproken over de apparaten, de devices, maar over het connecten, het
verbinden, het in contact zijn met elkaar, delen van en met elkaar.
Daarnaast spelen apps een steeds grotere rol met functies
zoals informatie verzamelen, spelen, opdrachten uitvoeren, creëren, delen, reageren en samenwerken. Dit alles met
gewenste instellingen zoals taal of
kleur.
Best persoonlijk eigenlijk: eigen device, eigen
instellingen, zelf keuzes maken welke app je gebruikt…
Interessant.
Met name de ontwikkeling van Social Media en de apps leiden
volgens mij naar de volgende stap voor
het onderwijs.Naar deze uitermate essentiele vraag van de leerling:
“Hoe helpt ICT en Social Media mij als leerling bij mijn leren”?
Van toegevoegde waarde naar meerwaarde…
En welke rollen herkennen we daarbij voor leraren, medeleerlingen,
vrienden, ouders, volgers,....
Zijn we al zover?
Nog niet...
Maar wat is helpend?
Als de techniek datgene doet wat het moet doen.
Als iedereen beschikt over een tablet.
Als leraren de mogelijkheid hebben tot overzicht; voor zichzelf en samen met de leerlingen.
Als er wordt gewerkt met toegankelijke Apps. Geen methodegebonden Apps!
Als er wordt uitgegaan van een dynamisch, waardengericht werkconcept,
'
Dan durf ik te beweren dat achterhaalde schoolstructuren in een relatief kort tijdbestek als vanzelf wijzigen en dat leraren de rol van de 21e eeuw op zich nemen: ontwerpen van leren en onderwijs, leerlingen coachen, feedback geven en monitoren!
Els Snels,
initiatiefnemer ontwikkelgroep ICT/Social Media, werkconcept Critical Skills.Nog niet...
Maar wat is helpend?
Als de techniek datgene doet wat het moet doen.
Als iedereen beschikt over een tablet.
Als leraren de mogelijkheid hebben tot overzicht; voor zichzelf en samen met de leerlingen.
Als er wordt gewerkt met toegankelijke Apps. Geen methodegebonden Apps!
Als er wordt uitgegaan van een dynamisch, waardengericht werkconcept,
'
Dan durf ik te beweren dat achterhaalde schoolstructuren in een relatief kort tijdbestek als vanzelf wijzigen en dat leraren de rol van de 21e eeuw op zich nemen: ontwerpen van leren en onderwijs, leerlingen coachen, feedback geven en monitoren!
Els Snels,
Met dank voor de verworven inzichten:
@rjoch, @michelboer, @sjaboepaan, @henkvangils, @jeroengennep, @hvanschie