Hoe de tien
Essenties van Essentieel Leren zichtbaar zijn in het Werkconcept Critical
Skills
De leer- en
onderwijsessenties
|
Hoe de leer- en
onderwijsessenties zichtbaar zijn in het Werkconcept Critical Skills
|
1.
Je
hersens leren gebruiken
|
Levensechte
problemen worden gezien als leerkansen.
Reflectie,
evaluatie en feedback worden gebruikt om de kwaliteit van het werk te
vergroten.
|
2.
Minder
is meer,
diepgang boven oppervlakkigheid |
Alle
belanghebbenden ondersteunen en participeren in uitdagingen die een hoog
niveau van authenticiteit, complexiteit,
flexibiliteit en eigenaarschap van de leerling vragen.
|
3.
Doelen
gelden voor alle leerlingen
|
Inzicht
en begrip hebben van een helder
geformuleerd attitude (houding) en gedrag; maar ook van kennis en vaardigheden en
waarden die stelselmatig de focus zijn
van al het werk van leerlingen.
|
4.
Iedereen
kent
en herkent elkaar als persoon
|
Er
wordt bewust aandacht besteed aan het opbouwen van een veilig leergemeenschap vanuit de unieke culturele achtergrond van
elke leerling om ook verbindingen te leggen in het leven buiten school.
|
5.
De
Leerling werkt en de leraar coacht,
instrueert en organiseert
|
Er
wordt initiatiefrijk omgegaan met het ontwikkelen en begeleiden van
uitdagingen in leeropdrachten en gebruik gemaakt van hedendaagse instrumenten,
strategieën en werkwijzen die passen
bij goed en adequaat pedagogisch handelen en didactisch handelen.
|
6.
Laten
zien wie je bent, wat je weet en wat je kunt
|
Beoordeling
/waardering wordt gezien als een dialoog en een kans om te ontwikkelen.
Reflectie
wordt op verschillende manieren gestimuleerd.
Zowel
proces als product worden aan de buitenwereld getoond.
De
gewenste en noodzakelijke expertise en standaarden maken deel uit van de beoordeling/waardering.
|
7.
Leren
en werken op basis van respect en vertrouwen
|
Alle
betrokkenen stimuleren het ontwikkelen van talenten en mogelijkheden en staan model bij de inzet van instrumenten en werkwijzen die leren en ontwikkeling op een hoger plan
brengen. Hierdoor ontstaat gezamenlijk leren, ontwikkelen en oplossen.
|
8.
Betrokkenheid
bij de hele school
|
Iedereen
wordt erkend als essentieel lid van de (leer)gemeenschap en neemt gezonde
uitdagingen aan.
|
9.
Gebruik
van bronnen voor werken en leren
|
Alle
belanghebbenden werken samen aan gewenste resultaten, het vormgeven van
beleid, procedures, beoordeling en schoolcultuur. Reflectie wordt gebruikt
als een integraal deel van het ontwerpen van (toekomstige) leerervaringen.
|
10.
Meewerken
aan democratie en rechtvaardigheid
|
Alle
belanghebbenden, waaronder ook de ouders, nemen deel aan discussies over de
kwaliteit van leren en onderwijs omdat iedereen herkent waar de leerlingen in de maatschappij voor (komen te)
staan.
Netwerk Werkconcept Critical Skills is Affiliate van de Coalition of Essential Schools, CES en lid van Antiochie University, Center for School Renewal, ACSR Voor achtergrondinformatie en praktijktools zie de website www.criticalskills.nl en de Scoopits op deze site. |